22.11.2022 r. po orzeczeniu TSUE został zawieszony dostęp do strony luksemburskiego Rejestru Beneficjentów Gospodarczych, w Polsce ten wyrok może wpłynąć na funkcjonowanie Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
TSUE stwierdził bowiem nieważność przepisu, zgodnie z którym państwa członkowskie zapewniają, aby informacje o beneficjentach rzeczywistych były we wszystkich przypadkach udostępniane każdej osobie.
Po analizie przedmiotowego wyroku TSUE prezes UODO zarekomendował zmianę przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, poprzez zagwarantowanie dostępu do ww. rejestru jedynie dla osób, które będą posiadać interes prawny lub faktyczny.
Obecnie w Polsce funkcjonuje bezpłatny i powszechny dostęp do informacji, które zostały zgromadzone w CRBR. Jawne są dane zarówno podmiotów zobowiązanych do zgłoszenia do rejestru, jak również beneficjentów rzeczywistych. Ograniczenie dostępu do tych informacji może utrudnić wykrywanie przestępstw gospodarczych i uniemożliwić identyfikowanie nieuczciwych podmiotów na rynku.
Co zatem z KRS-em w Polsce? Na szczęście KRS jest odrębnym rejestrem prowadzonym przez sądy i Resort sprawiedliwości nie powinien ograniczać dostępu do KRS z uwagi na to, że znajdziemy tam podstawowe informacje o danej firmie. Dostęp do informacji w tym rejestrze jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestników obrotu prawnego. KRS funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawowe, z których znaczna część realizuje wymogi prawa UE. Wyrok TSUE ewentualnie może mieć wpływ na zasady udostępniania niektórych kategorii danych zawartych w tym rejestrze, ale nie podważa legalności działania, ani nie godzi w podstawy funkcjonowania tego rejestru.
Źródło:.
https://businessinsider.com.pl/prawo/polski-rejestr-crbr-czekaja-zmiany-wszystko-przez-luksemburski-przypadek/3c8qzfx.